Algemene informatie – Huisartsenpraktijk Minnertsga – MINNERTSGA
Fjildleane 16 9047 JR MINNERTSGA Tel:0518-471224
Header afbeelding

Algemene informatie

Algemene informatie:

Openingstijden:

  • de praktijk is op werkdagen geopend van 08.00-17.00 uur, spreekuur is op afspraak.
  • De ophaaltijden van de apotheek zijn van 15.30-16.30 uur,  U kunt alleen medicatie af komen halen als er medicatie voor u is aangevraagd of als hierover een afspraak is gemaakt.

Bereikbaarheid praktijk: 

8.00 – 10.00 uur : telefonisch bereikbaar voor het maken van afspraken, herhaalrecepten en voor vragen aan de apothekersassistente (keuzemenu)

10.00 – 11.00 : overleg assistentes en huisarts
11.15 – 12.15 : assistentenspreekuur (bloedprikken)
12.00 – 13.00 : lunchpauze
13.00 – 14.00 : telefonisch spreekuur assistente en terugbelspreekuur huisarts
14.00 – 15.00 : spreekuur assistente (geen lab)
15.00 – 15.15 : overleg
15.30 – 16.30 : uitgifte medicatie

Vanzelfsprekend is de praktijk alle werkdagen bereikbaar voor spoed, volg dan de instructies die u
via de telefoon krijgt.
Wij willen u wel vragen om bovenstaande tijden zo veel mogelijk te respecteren:
 Bel voor afspraken tussen 08.00-10.00
 Bel voor vragen en uitslagen tussen 13.00 en 14.00
Dank voor uw medewerking!
Team Huisartsenpraktijk Minnertsga

Algemeen:

De communicatie tussen de praktijk en patiënten kan vaak efficiënter verlopen via het ZORGPORTAAL

Door de toename van medische gegevens die met  u als patiënt gedeeld moeten worden, kan het  soms lang duren voordat u uitslagen van onderzoeken krijgt, en de gevolgen  hiervan voor uw behandeling. Daarom willen wij u vragen zoveel mogelijk gebruik te maken van het zorgportaal, te vinden  in de rechterbovenhoek van onze website . Als u nog geen inloggegevens hebt vraag deze dan HIER aan.

Eénmaal ingelogd, bent u in staat om uw uitslagen in te zien, de adviezen die de dokter heeft gegeven, vragen te stellen, (herhaal)recepten aan te vragen en afspraken te maken 24 uur per dag, 7 dagen in de week.

Het uitwisselen via het zorgportaal werkt efficiënter, vaak sneller en scheelt veel soms onnodig telefoonverkeer en verbeterd de bereikbaarheid van onze praktijk.

U kunt ook gebruik maken van een speciale app, de zorg-online  app. die u  kunt downloaden voor:

IOS  (Apple) of

ANDROID (Google Play)

Indien u zonder opgaaf van reden niet op een afspraak verschijnt, zullen de kosten voor een passantenconsult in rekening worden gebracht. Deze kosten kunt u NIET verhalen bij de zorgverzekeraar.

 Visites

Alleen indien u om medische redenen niet in staat bent naar de praktijk te komen kunt u tussen 8.00 en 10.00 uur telefonisch een visite aanvragen via ons praktijknummer 0518-471224.

Mocht u na ontslag uit het ziekenhuis een visite op prijs stellen, laat ons dat dan weten.

Voor spoedgevallen geldt natuurlijk een uitzondering.

 Urine controleren

U kunt uw urine  ’s ochtends tussen 10.00 – 11.00 uur  laten controleren op de aanwezigheid van een blaasontsteking. Bij de inleverbox op de gang ligt een vragenformulier wat u dan kunt invullen zodat we weten wat er precies aan de hand is. Vul dit formulier volledig in. Dit formulier kunt u ook downloaden elders op deze site.  Alleen als de urine afwijkend is wordt u gebeld voor de uitslag. We verzoeken u uit hygiënisch oogpunt de urine alleen in de daarvoor bestemde potjes aan te leveren.

Urineonderzoek voor controles die samengaan met bloedonderzoek kunt u gewoon meenemen als u bloed komt prikken en hoeft u niet in de gang te zetten

 Uitslagen

  • Als er uitslagen van onderzoeken zijn die een vervolgactie of behandeling verfeisen, nemen wij contact op tenzij anders is afgesproken De dokter kan u mailen of belt u dan tussen 13.00 en 14.00.
  • Voor alle niet afwijkende uitslagen geldt: geen bericht is goed bericht. U wordt hiervoor niet benaderd.
  • Als u zelf benieuwd bent naar eenuitslag kunt op dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 13.00 en 14.00 uur bellen voor uitslagen. De doktersassistente zal u deze uitslagen en eventuele medische adviezen doorgeven. Mochten er desondanks vragen over blijven dan kan zij met de huisarts overleggen en zo nodig een terugbel afspraak inplannen bij de huisarts.  
  • Als u een inlog account heeft aangemaakt, kunt u ook via de site uw medische gegevens en uitslagen raadplegen. Let op, soms zijn deze uitslagen nog niet door de huisarts beoordeeld. Trek dan geen voorbarige conclusies uit de uitslagen.

 

Assistentenspreekuur (volgens afspraak)

Tijdens het assistentenspreekuur worden de volgende handelingen verricht:

  • Bloeddrukmeting
  • ECG’s (hartfilmpjes) maken
  • Bloedonderzoek op verzoek van de arts
  • Baarmoederhalsuitstrijkjes voor het bevolkingsonderzoek
  • Het verwijderen van spiraaltjes
  • Het afnemen van een vaginale kweek
  • Hechtingen verwijderen
  • Oren uitspuiten
  • Injecties geven zoals Tetanus, Vit B12 enz.
  • Wratten aanstippen
  • Wondverzorging
  • Het aanleggen van apparatuur om in de thuissituatie onderzoek te doen, zoals 24 uurs bloeddruk meting, 24 uurs ECG en  slaaponderzoek bij snurken.

 Waarneemregeling

Tijdens vakanties en nascholingsbijeenkomsten wordt de praktijk waargenomen door huisartspraktijk Klatter in St.Jacobiparochie. De assistente of het antwoordapparaat vertelt u wanneer u de waarnemende praktijk voor dringende gevallen telefonisch kunt benaderen. DE WAARNEMING IS ALLEEN BEDOELD VOOR SPOEDGEVALLEN 

 

Collega huisartsenpraktijken

Binnen de gemeente Waadhoeke werken wij samen met de huisartsenpraktijken van Tzummarum, Sexbierum, St. Jacobiparochie en St. Annaparochie. In sommige gevallen springen zij bij in de waarneming

 

Veelgestelde vragen

Als de dokter belt tussen 13.00 en 14.00 ben ik niet bereikbaar, wat nu?
Geef aan de assistente aan op welke tijden u wel bereikbaar bent en op welk telefoonnummer. De dokter zal proberen de tijd te vinden om u tegemoet te komen . Ook kunt u een e-mail adres achterlaten zodat de dokter per e-mail reageert.

Kan ik niet al mijn herhaalmedicijnen voor 3 maanden per keer meekrijgen?
Voor de meeste groepen medicijnen geldt dat als ze herhaald worden, ze voor 90 dagen mogen worden meegegeven. Voor een aantal groepen is het echter wettelijk vastgesteld dat dit maar voor maximaal 14 of 30 dagen mag. Daarom kan het zo zijn dat u sommige medicijnen wel voor 90 dagen krijgt en andere slechts voor een kortere periode per keer.

Mijn werkgever/andere instantie vraagt mij een gezondheidsverklaring in te leveren, kan ik die van de huisarts krijgen?
Een gezondheidsverklaring moet door een onafhankelijke arts worden opgesteld. Dus als u patiënt bij ons bent kunnen we deze niet voor u opstellen. Ook is het de instantie die dit verzoek moet doen, uiteraard met een schriftelijke machtiging van u. Het verzoek moet gedaan worden door een geneeskundige in opdracht van deze instantie. Om discussie met de werkgever/andere instantie te voorkómen, heeft de artsenfederatie KNMG hiervoor een briefje opgesteld. U kunt deze hier downloaden. Deze briefjes zijn ook beschikbaar in het EngelsArabisch/Marokkaans en Turks.

Hoe kom ik aan een verwijsbrief?
Een verwijsbrief wordt geschreven door de huisarts. De eerste keer dat u er om vraagt, zal dit altijd in overleg met de huisarts gaan. Dat betekent dat u hiervoor het spreekuur moet bezoeken. Als de verwijzing wordt verzocht op advies van andere instanties, bvb school, een geraadpleegde fysiotherapeut, een opticien etc., dan vragen wij u een document te overleggen waaruit wij de verwijsreden kunnen afleiden (een verslag, een uitslag van een onderzoek etc.). Soms hoeft u hiervoor dan niet speciaal te komen. U kunt uw verzoek ook via een e-mail doen: assitente@praktijkminnertsga.frl .De dokter beoordeelt dan of u langs moet komen of niet. Voor sommige instanties (zoals fysiotherapeuten) is geen verwijsbrief meer nodig.