Medische gegevens – Huisartsenpraktijk Minnertsga – MINNERTSGA
Fjildleane 16 9047 JR MINNERTSGA Tel:0518-471224
Header afbeelding

Medische gegevens

Overdracht van uw dossier

Als u een nieuwe huisarts kiest, is het belangrijk dat uw nieuwe huisarts op de hoogte is van uw medische geschiedenis. Uw medische geschiedenis staat in uw patiëntendossier. Het is gebruikelijk dat uw oude huisarts het dossier overdraagt aan uw nieuwe huisarts. Hiervoor heeft de KNMG een richtlijn opgesteld.

Bij het uitschrijven bij uw huisarts wordt uw digitale dossier via een beveiligde verbinding naar uw nieuwe verstuurd door de assistente. Uw papieren medisch dossier wordt persoonlijk of per aangetekende post overgedragen.  U kunt het originele dossier niet meekrijgen. Wel hebt u altijd recht op inzage in uw dossier. Het dossier kan (indien mogelijk) ook via e-mail aan de nieuwe huisarts worden overgedragen. Beide huisartsen moeten er dan wel voor zorgen dat hun computer en internetverbindingen voldoende beveiligd zijn.

Inzage in uw dossier

U heeft als patiënt het recht om uw medisch dossier in te zien of hier een afschrift van op te vragen. Dit geldt ook voor de schriftelijke informatie in het dossier die is verkregen van andere (behandelende) artsen. Maar het geldt niet voor informatie in het dossier die over andere personen gaat en de privacy van anderen schendt.
Persoonlijke werkaantekeningen van de arts maken geen deel uit van het medisch dossier en vallen daarmee buiten het inzagerecht van de patiënt. Wilt u hierover meer weten, raadpleeg dan de website van de artsenfederatie KNMG: KNMG Inzage medisch dossier.

Sinds 2020 kunt u ook uw dossier elektronisch inzien, als u een inlog account heeft op onze website. Kijk hiervoor bij de nieuwsberichten onder OPEN.

Inzage in een dossier na overlijden

Nabestaanden hebben geen recht om het dossier van een overleden familielid in te zien (u mag alleen uw eigen dossier inzien), tenzij de patiënt vóór zijn overlijden schriftelijke toestemming voor inzage heeft gegeven en duidelijk heeft aangegeven welke gegevens hij aan wie wenst te verstrekken. Toch kunt u na het overlijden van een familielid met vragen blijven zitten en graag het een en ander willen uitzoeken. Dan kunt u contact opnemen met de huisarts. Bespreek uw vragen met hem of haar. Vaak levert een gesprek waarin overwegingen worden toegelicht meer op dan inzage in het dossier.

Afspraak maken voor inzage in dossier

Wilt u uw dossier inzien en hierop een toelichting hebben, dan kunt u het beste een afspraak maken op het spreekuur. U kunt uw dossier inzien en uw huisarts kan dan direct uw vragen beantwoorden en zaken toelichten.

Kopie medisch dossier

Als u een kopie van uw medisch dossier wilt aanvragen, kunt u contact opnemen met de doktersassistente. U kunt uw aanvraag doen door gebruik te maken van de voorbeeldbrieven van de NPCF. Het verstrekken van een kopie duurt minimaal een week.
Kosten Het aanvragen van afschriften van het medisch dossier kost tot 100 kopieën € 0,23 per kopie tot een maximum van € 5,- per verzoek. Gaat het om een afschriftverzoek van meer dan 100 pagina’s, dan wordt maximaal € 22,50 in rekening gebracht.
Legitimatie Als u de kopieën ophaalt, moet u zich legitimeren met een geldig identiteitsbewijs; een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs.
Voor meer informatie over ‘Inzage in uw dossier’ kunt u de betreffende brochure bestellen of downloaden via www.npcf.nl

Informatieverzoek door derden

Soms kan het zo zijn dat bijvoorbeeld een verzekeringsarts informatie over u wil opvragen. Dit kan, mits u hiervoor toestemming geeft en er een specifieke vraag gesteld wordt, die aan bepaalde eisen voldoet. Om dit verzoek in behandeling te nemen moeten wij een schriftelijke aanvraag ontvangen, met ondertekend toestemmingsformulier van u als patiënt. Aan het verwerken van deze informatieverzoeken zijn kosten verbonden. Wanneer deze zijn voldaan, sturen wij de informatie op naar de betreffende instantie. De verwerkingstijd van deze aanvragen is ongeveer 2-4 weken.

Als behandelend arts is het niet toegestaan een geneeskundige verklaring, of wel ‘doktersverklaring’, af te geven over de eigen patiënten. Het kan de vertrouwensrelatie met de patiënt schaden wanneer de (huis)arts een ongunstig oordeel geeft. Hiernaast is het in het belang van de patiënt dat de keuring wordt gedaan door een arts die op de hoogte is van de specifieke eisen voor het toewijzen van de voorziening waarvoor de verklaring gevraagd is. Het bepalen van de medische (on)geschiktheid van de patiënten mag daarom alleen gedaan worden door een onafhankelijke arts.

Voor nadere toelichting heeft de KNMG een toelichting geschreven. Deze toelichting ‘Waarom mag uw eigen arts geen geneeskundige verklaring afgeven?’, voorheen bekend als het ‘weigeringsbriefje’,  weergegeven, in toegankelijkere taal. Het weigeringsbriefje is hier beschikbaar in het Nederlands, Engels, Turks en Marokkaans Arabisch (klik op de gewenste versie).

Wat kunt u doen als om een verklaring wordt gevraagd (bijvoorbeeld door werkgever, school,  sportvereniging etc.)?

  1. U kunt navragen bij de instantie die  een geneeskundige verklaring vraagt of  niet kan worden volstaan met een eigen verklaring  over de  gezondheidstoestand, eventueel in de vorm van een in te vullen vragenlijst;
  2. U kunts vragen om een afschrift van dat deel van het medisch dossier waarin bepaalde belangrijke feiten over de gezondheidstoestand staan vermeld (bijvoorbeeld de uitslag van een looptest, de uitslag van een meting van diens gezichtsvermogen etc.) zodat u dit kan verstrekken aan de instantie die een geneeskundige verklaring vraagt;
  3. U kunt  zich voor de noodzakelijke beoordeling wenden tot een ter zake deskundige, onafhankelijke arts. Deze arts kan met toestemming van u ook feitelijke informatie over uw gezondheidstoestand bij de behandelend arts opvragen en deze informatie bij zijn beoordeling betrekken;
  4. U kan de instantie die van u een geneeskundige verklaring verlangt, vragen om een onafhankelijke arts voor u te regelen.